George Soros

From ProleWiki, the proletarian encyclopedia
George Soros

György Schwartz
György Schwartz

1930 August 12
Budapest, Kingdom of Hungary
Political orientationImperialism

George Soros (born 1930 August 12) is a billionaire oligarch who has supported reactionary and anti-communist color revolutions around the world[1][2] which result in mass privatization of state assets and the immiseration of the working class in those respective countries.[3]

Unfortunately, he has become a boogeyman among antisemitic press for his Jewish heritage, which has helped to silence genuine criticisms of his shady activities. Additionally, the right-wing classifies him as a "left-wing" activist for supporting nominally progressive policies even though he has been instrumental in overthrowing socialist governments around the world. These liberal interventionists are becoming increasingly common as the commoners of the West grow weary of endless wars.[4]

In 2021 Soros and his fellow billionaire Reid Hoffman launched a propaganda company called Good Information Inc. to censor online voices that oppose imperialism and neoliberal capitalism, especially voices who criticize his own direct involvement in both.[5][6] Soros has called Xi Jinping the most dangerous man in the world.[7]

Operations by country[edit | edit source]

Bulgaria[edit | edit source]

Soros funded newspapers, NGOs, and radio stations in Bulgaria during the 1990s to promote free trade.[8]

China[edit | edit source]

In 1986, Soros donated $1 million to the Fund for the Reform and Opening of China. Over the next three years, the group trained many student leaders who would attempt to overthrow the Chinese government in 1989.[9]

Ukraine[edit | edit source]

In 2015, hacked emails revealed that Soros sought to arm and train the Ukrainian army to advance NATO imperialists' interests in the region.[10]

Yugoslavia[edit | edit source]

By 2000, the Soros Foundation was sending over $50 million every year to opposition media and political groups in Serbia. Along with other NGOs, it has funded over 50 Yugoslav publications and the B92 radio station.[11]

References[edit | edit source]